اکسیژن
اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور

 خبراقتصادی: برخی کارشناسان گفته اند که اگر همه خودروها کاتالیست و کنیستر داشته باشند بیش از 50 تا 80 درصد آلودگی هوای ناشی از دود خودروها کنترل خواهد شد و در این مسیر ایران خودرو اعلام آمادگی کرده که به کنترل آن بپردازد مشروط بر این که جزو مقررات معاینه فنی قرار گیرد و همچنین بودجه این طرح در این وانفسای کمبود نقدینگی و مشکلات مالی تامین شود. به نظر می رسد که لازم است مردم و شهرداری ها و محیط زیست و دولت نیز همراهی کنند تا نفس شهرهای ما بیش از این تنگ نباشد.
كيوان وزيري، مدير اجرا و نظارت بر استاندارد خودروي ايران خودرو ضمن اشاره به لزوم تعويض كاتاليست و كنيستر خودروها پس از اتمام عمر مفيد آن گفت:عمر مفيد كاتاليست (جاذب گازهاي خروجي) و كنيستر (جاذب بخارات بنزين) 60 تا 100 هزار كيلومتر، با توجه به كيفيت سوخت و كاركرد صحيح موتور خودرو است.

وي تاكيد كرد: لازم است بازرسي اين دو قطعه نيز در معاينات فني ادواري خودروها قرار گيرد تا در صورت نياز مشتريان نسبت به تعويض آن ها اقدام كنند.

وزيري افزود: به دليل اين‌كه توليد 100 درصد داخلي اين قطعات به صرفه اقتصادي نيست، حدود 60 درصد آنها از مواد اوليه منابع خارجي تامين مي شوند و در صورت برنامه ريزي منسجم با نهادهاي مرتبط از جمله معاينات فني مربوط به شهرداري ها و يا سازمان حفاظت محيط زيست، ايران خودرو مي تواند نسبت به برنامه ريزي و تامين بودجه ارزي و ريالي مورد نياز براي تعويض مواردي كه عمر مفيد اين دو قطعه به پايان رسيده اقدام كند.

مدير اجرا و نظارت بر استاندارد خودروي ايران تاكيد كرد: پايان يافتن عمر مفيد اين قطعات به منزله از بين رفتن خواص استاندارد يورو 4 در آنها است.

وزیري در ادامه به آمادگي كامل گروه صنعتي ايران خودرو براي توليد خودرو با استاندارد آلايندگي يورو 4 در صورت توزيع سوخت يورو 4 از تابستان سال آينده اشاره كرد و گفت: ايران خودرو براي تبديل قطعات مرتبط با آلايندگي از جمله كنيستر، كاتاليست و قطعات موتور تحت عنوان BOM موتوري و ساير موارد به استانداردهاي يورو 4 سرمايه گذاري زيادي انجام داده است.


وي تاكيد كرد: البته در صورتي كه سوخت استاندارد متناسب به صورت سراسري توزيع نشود، خدمات پس از فروش شاهد ضرر و زيان قابل توجهي خواهد بود كه البته اين زيان اقتصادي در نهايت متوجه مصرف كننده و توليدكننده است.

وزيري ادامه داد: استفاده از سوخت يورو 2 در خودرويي كه مغز هوشمند آن براساس استاندارد يورو 4 تنظيم شده، موجب مغايرت برنامه ريزي مهندسي شده و افزايش گازهاي آلاينده و مصرف سوخت را به همراه خواهد داشت.

وي با تاكيد بر اين كه اين امر، مردم را دچار معضلات زياد اقتصادي خواهد كرد، تصريح كرد: از سوي ديگر سهام‌داران نيز به عنوان يكي از ذي‌نفعان ايران خودرو خواستار پاسخ‌گويي براي اين سرمايه گذاري بي نتيجه و افزايش هزينه هاي خدمات پس از فروش خواهند شد.

وزيري تاكيد كرد: در صورت اجراي تعهد شركت پخش و پالايش وزارت نفت، مبني بر توزيع سراسري سوخت يورو 4 از تابستان آينده، ايران خودرو آمادگي كامل براي توليد خودرو با استاندارد آلايندگي يورو 4 دارد.

مدير اجرا و نظارت بر استاندارد ايران خودرو افزود: هم اكنون حدود 30 درصد از محصولات ايران خودرو با استاندارد يورو 4 توليد مي شود كه بايد با ميزان سوخت يورو 4 توزيعي در جايگاه‌هاي عرضه سوخت متناسب باشد.

وي ادامه داد: گروه صنعتي ايران خودرو مجري قوانين وضع شده از سازمان ها و نهادهاي دولتي از جمله حفاظت محيط زيست و استاندارد در زمينه مصرف سوخت است و تاكنون نيز در اين زمينه با احترام به قوانين، كليه استانداردها را اخذ كرده است.

وي رعايت استانداردهاي مصوب ملي را اصلي مهم در ارتباط با شركا، تامين كنندگان داخلي و خارجي و پروژه هاي توسعه محصول و توليدات جاري دانست.

وزيري در پايان، تامين بودجه ارزي و ريالي و توزيع سوخت يورو 4 را مهم ترين دغدغه خودروسازان در زمينه كاهش مصرف سوخت و آلايندگي ها دانست و اظهار اميدواري كرد: ايران خودرو در صورت تامين ارز مورد نياز تامين قطعات مرتبط با آلايندگي و همچنين توزيع سراسري سوخت استاندارد مناسب، تمامي محصولات را با استاندارد يورو 4 توليد خواهد كرد.

تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۲

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ شنبه 28 دی 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.